خانه/زیبایی و سلامت, طب سنتی/روش های طبیعی برای سفید کردن دندان ها
آخرین بروز رسانی: 12ام مهر, 1401

روش های طبیعی برای سفید کردن دندان ها

اجتناب از سیگار کشیدن و مصرف زیاد قهوه و نوشابه‌، […]

اجتناب از سیگار کشیدن و مصرف زیاد قهوه و نوشابه‌، بهبود وضعیت بهداشت دهانی و تغذیه‌ی درست به پیشگیری از زرد شدن دندان‌ها کمک می‌کند. اگر عادت دارید مدام نوشابه بنوشید، بهتر است از نی استفاده کنید. بعد از نوشیدن نوشابه‌های شیرین یا اسیدی، حتما مقداری آب میل کنید. سعی کنید مصرف نوشابه را به حداقل برسانید تا از عوارض آن مصون بمانید.

بیشتر غذاها دندان را لک نمی‌کنند، اما اگر به نوشیدن قهوه یا کشیدن سیگار عادت دارید نباید دور از انتظارتان باشد که به مرور زمان دندان‌هایتان تغییر رنگ بدهند. بهتر است هر سه ماه یک‌بار دندان‌هایتان را جرم‌گیری کنید و این راهکارهای خانگی را نیز به‌کار ببرید.

۱.جوش‌شیرین و هیدروژن‌ پروکسید

استفاده از هیدروژن پروکسید این است که مقدار کمی از آن را با کمی جوش شیرین ترکیب کنید تا خمیر مانند شود. با این خمیر می‌توانید جرم‌ دندان‌هایتان را پاک کنید. مقاله‌ای که در Journal of Dentistry منتشر شده می‌گوید: «نتایج به دست آمده از پنج مطالعه‌ی بالینی کنترل شده روی بیش از ۲۷۰ نفر نشان داد خمیردندان‌های حاوی جوش‌شیرین نسبت به خمیردندان‌های معمولی فاقد جوش‌شیرین، خیلی بهتر و بیشتر جرم دندان‌ها را برطرف می‌کنند.» نتایج به دست آمده از ارزیابی سطح دندان‌های بیماران (نزدیک گونه‌ها، نزدیک زبان، اتصال به لثه و پشت و جلوی دندان) نیز نشان داد که استفاده از محصولات دارای جوش‌شیرین‌، جرم و پلاک‌های دندان را به میزان بیشتری کاهش داده است.

روش درست استفاده از جوش‌شیرین برای سفید کردن دندان‌ها این است که طبق روال معمول، اول دندان‌ها و مخصوصا پشت آنها را به خوبی مسواک بزنید. جوش‌شیرین ماده‌ای زبر است، مانند کاغذ سمباده، بنابراین حتما مقدار کافی هیدروژن پروکسید با آن ترکیب کنید تا به مینای دندان‌هایتان آسیب نزند. این نکته‌ بسیار مهم است چون مینای دندان قابل‌ترمیم نیست. خمیری که درست می‌کنید باید از کِرِم هم نرم‌تر باشد. این خمیر را حدود ۳۰ ثانیه روی دندان‌هایتان بمالید و سپس به خوبی آبکشی کنید.

۲.چرخاندن روغن نارگیل در دهان

آیا واقعا روغن نارگیل دندان‌ها را سفید می‌کند؟ بله. چرخاندن روغن نارگیل در دهان یا همان غرغره کردن آن، یکی از شیوه‌های خانگی سفید کردن دندان‌هاست. تعداد زیادی از کسانی که این روش را امتحان کرده‌اند تأیید کردند که استفاده از روغن نارگیل بعد از مسواک زدن، دندان‌هایشان را سفیدتر و سالم‌تر کرده است.

کافی است یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را در دهان بگذارید و به مدت ۵ تا ۲۰ دقیقه بین دندان‌ها بچرخانید یا چند قطره از آن را به خمیردندان‌تان اضافه کنید. راه دیگر استفاده از روغن نارگیل برای سفید کردن دندان‌ها این است که گوشه‌ی یک حوله‌ی کوچک و تمیز را به روغن نارگیل آغشته کنید و روی دندان‌ها بمالید. روغن نارگیل دارای خواص ضد میکروبی بوده و برای محافظت و تمیز کردن لثه‌ها نیز بسیار عالی است.

۳.استفاده از سرکه‌‌ی سیب

سرکه‌ی سیب یک آنتی‌باکتریال طبیعی است که دهان و دندان را تمیز می‌کند، پس منطقی است که بتواند لکه‌های سرسخت روی دندان‌ها را هم از بین ببرد. سرکه‌ی سیب مخصوصا در پاک کردن لکه‌های ناشی از قهوه و نیکوتین بسیار مفید است. مطالعات نشان داده‌ است سرکه‌ی سیب به‌عنوان یک سفیدکننده‌ی طبیعی می‌تواند به خوبیِ محصولات تجاری لکه‌های روی دندان‌ها را از بین ببرد. بعضی‌ها می‌گویند بعد از استفاده از سرکه‌ی سیب، دندان‌هایشان طوری به نظر رسیده که انگار آنها را به‌طور حرفه‌ای و با مراجعه به دندان‌پزشک سفید کرده‌اند.

کلید مؤثر بودن استفاده از سرکه‌ سیب برای سفید کردن دندان‌ها این است که به‌طور مستمر از آن استفاده کنید؛ باید حداقل یک ماه مداوم از آن استفاده کنید تا بهترین نتیجه را به‌دست بیاورید. اما مواظب باشید؛ چون سرکه سیب نوعی اسید است که اگر زیاد از آن استفاده کنید یا سفت و سخت آن را به دندان‌ها بمالید به مینای دندان‌تان آسیب می‌زند. سرکه‌ سیب را حدود یک دقیقه با انگشت روی دندان‌ها بمالید، سپس با آب یا دهان‌شویه‌ی هیدروژن پروکسید دهان‌تان را آبکشی کنید. بعد از استفاده از سرکه‌ سیب باید مجددا با خمیردندان معمولی دندان‌ها را مسواک بزنید و دهان‌تان را خوب آبکشی کنید. بهتر است از خمیردندان‌ بدون فلوراید استفاده کنید.

۴.پوست لیموترش یا پرتقال

درست مانند سرکه‌ سیب، پوست مرکباتی چون لیموترش، پرتقال یا عصاره‌ی لیموترش که حاوی اسیدهای مفید است نیز در سفید کردن دندان‌ها مؤثرند. این مرکبات به‌طور کلی بسیار پرخاصیت هستند اما اگر بیش از حد مصرف شوند، خاصیت اسیدی زیاد آنها ممکن است به مینای دندان آسیب بزند. بعد از استفاده از پوست لیموترش یا پرتقال روی دندان‌ها، همیشه دهان‌تان را به خوبی آبکشی کنید تا به عوارض آن دچار نشوید. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، از دهان‌شویه‌ی هیدروژن پروکسید استفاده کنید.

۵.زغال فعال

زغال فعال نوعی زغال است که روزنه‌های بسیار ریز دارد و می‌تواند مواد مایع مانند آب را از داخل خود عبور بدهد. اساسی‌ترین تفاوت‌ میان زغال فعال و زغال معمولی وجود این روزنه‌هاست. از زغال فعال برای به دام انداختن سموم بدن استفاده می‌شود که می‌تواند با جذب پلاک‌ها و ذرات میکروسکوپی که عامل لک شدن دندان‌ها هستند، دندان‌هایتان را سفید کند. یک مسواک مرطوب را به پودر زغال فعال آغشته کنید و مسواک بزنید، مخصوصا قسمت‌هایی که لکه‌های بیشتری دارد. سپس با چند جرعه آب و چرخاندن آن در دهان، به خوبی آبکشی کنید تا وقتی که آبی که از دهان بیرون می‌ریزید شفاف باشد. بهتر است دو تا سه بار در هفته با زغال فعال مسواک بزنید اما اگر روکش، کاپ یا ونیر (لمینت) چینی دارید، این راهکار مناسب شما نیست.

آیا سفیدکننده‌های طبیعی نیز ممکن است به دندان‌ها آسیب بزنند؟

بله! برخی سفیدکننده‌های طبیعی نیز می‌توانند مینای دندان را از بین ببرند و به همین دلیل مصرف آنها توصیه نمی‌شود برای مثال آب لیموترش. همان‌طور که گفتیم پوست لیموترش یک راهکار خوب و سالم برای سفید کردن دندان‌هاست اما آب لیموترش اسید بسیار قوی‌ای است. اسید موجود در آب لیموترش برای سفید کردن پارچه و لباس، درخشان کردن موها و برطرف کردن لکه‌ها‌ی مبل و پرده بسیار عالی است، اما نباید از آن برای سفید کردن دندان‌ها و تمیز کردن لثه‌ها استفاده کنید. به علاوه اسید می‌تواند در دندان‌هایتان حفره‌های ریزی ایجاد کند و بنابراین هر نوع خوراکی که مستعد لکه‌دار کردن است وارد این حفره‌‌ها شده و در آنجا باقی می‌ماند. اسید لیموترش آن‌قدر قوی است که در نهایت می‌تواند دندان را خالی و نابود کند!

برای استفاده‌ی مناسب و به اندازه از هر نوع محصول سفیدکننده‌ی دندان‌، بهتر است مقدار کمی از آن را به‌کار ببرید، دستورالعمل‌ها را جدی بگیرید و به علائمی که نشان‌دهنده‌ی تشدید حساسیت هستند توجه داشته باشید.