آخرین بروز رسانی: 12ام مهر, 1401

چرا آهسته غذا بخوریم؟

آهسته غذا خوردن باعث کم خوردن غذا می شود غذا […]

آهسته غذا خوردن باعث کم خوردن غذا می شود

غذا خوردن عمدتاً توسط هورمون‌ها کنترل می‌شود؛ پس از صرفغذا، روده ترشح یک هورمون به نام گرلین که گرسنگی را کنترل می‌کند و ترشح هورمون سیری آغاز می‌شود. این هورمون به مغز می‌گوید که غذا خوردید و اشتها را کاهش می‌دهد. در نتیجه احساس سیری را در شما افزایش می‌دهد و کمک می‌کند که دست از خوردن غذا بکشید. این فرآیند حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. بنابراین آهسته غذا خوردن به مغز شما زمان کافی می‌دهد تا این سیگنال را دریافت کند.

آهسته غذا خوردن، میزان کالری دریافتی را کاهش می‌دهد

یک مطالعه که بر روی افراد با وزن متعادل انجام شد، نشان داد هنگامی که افراد غذای خود را آهسته خوردند، میزان کالری دریافتی کمتر بوده و همچنین زودتر احساس سیری کرده‌اند. این کاهش در دریافت میزان کالری می‌تواند در دراز مدت سبب کاهش وزن شود.

نکاتی درباره‌ی آهسته‌ غذاخوردن برای حفظ سلامتی

درحالی‌که آهسته غذاخوردن تنها عاملی نیست که باید در رژیم غذایی برای حفظ سلامتی درنظر گرفته شود، اما می‌توان آن را یکی از مهم‌ترین عوامل خواند. با روش‌هایی که معرفی می‌کنیم، سعی کنید سرعت غذاخوردن خود را پایین بیاورید. با این روش‌ها حتی می‌توانید طعم غذا را بهتر دریابید، از غذاخوردن بیشتر لذت ببرید و وزن کم کنید.

  • مقدار کمتری از غذا را، نسبت به مقداری که همیشه در دهان می‌گذارید، گاز بزنید.
  • بعد از اینکه غذا را در دهان گذاشتید، ظروف (یعنی قاشق، چنگال، چوب غذاخوری و…) را روی میز یا درون بشقاب قرار دهید تا از دستان شما رهایی یابند. هنگامی‌که غذا را می‌جوید، دست‌های شما باید آزاد از ظروف باشد. در حقیقت، این کار سبب می‌شود که بلافاصله بعد از بردن غذا درون دهان و جویدن آن، لقمه‌ی بعدی را در دهان خود نگذارید.
  • درحالی‌که قاشق و چنگال‌تان روی میز یا بشقاب است، غذا را بجوید. به طعم و بافت غذا توجه کنید. اگرچه تحقیقات و توصیه‌ها متفاوت است، اما سعی کنید غذاهای نرم را حداقل ۵ الی ۱۰ بار و غذاهایی را که سفت‌تر و چسبناک‌تر هستند، ۳۰ بار قبل از بلعیدن بجوید.
  • بعد از اینکه غذا را کامل جویدید، آن را کامل ببلعید.
  • هنگامی‌که غذا را بلعیدید، قاشق و چنگال را بردارید و مجددا غذا را بردارید و در دهان بگذارید. مطمئن شوید که این کار را بعد از بلعیدن کامل لقمه‌ی قبل انجام می‌دهید.
  • سپس دوباره روش قبلی (یعنی گذاشتن قاشق و چنگال روی میز یا بشقاب) را در طول غذاخوردن به‌کار گیرید. با این کار زمان غذاخوردن شما افزایش می‌یابد. همچنین شما به‌طور طبیعی کمتر غذا می‌خورید یا زودتر سیر می‌شوید.

طعم غذا را بهتر می‌فهمید

یکی از بارزترین فواید آهسته غذاخوردن این است که بیشتر و بهتر متوجه طعم غذا می‌شوید. اگر مدت زمان غذاخوردن‌تان را دو برابر کنید، بیشتر می‌توانید طعم‌، بافت و بوی غذایی را که نوش جان می‌کنید، احساس کنید. در این صورت، غذا برای شما مطبوع‌تر به‌ نظر می‌رسد.