آخرین بروز رسانی: 12ام مهر, 1401

اهمیت تغذیه مناسب برای سلامتی

داشتن یک رژیم غذایی متعادل برای ما مفید است. این […]

داشتن یک رژیم غذایی متعادل برای ما مفید است. این ها، منافع استثنایی و بلند مدت هستند. به همین دلیل است که ما مزایای خوردن سالم و تاثیری که بر رفاه ما دارد را درک می کنیم.

آیا در مورد تغذیه درست و رژیم غذایی مناسب وضعیت بدنتان چیزی می دانید ؟
آیا می دانید اهمیت تغذیه مناسب در سلامت جسمی و روانی شما تا چه اندازه است؟

در هر مرحله از زندگی ؛ نوزادی ، کودکی ، نوجوانی و پیری نیازهای تغذیه ای بدن ما متفاوت است . بارداری ، زایمان ، شیردهی ، فشارهای روحی و غیره تغییراتی بر بدن ما تحمیل می کند که نیازهای ما را تغییر می دهد . بدن ما در مرحله ای از زندگی نیاز بیشتری به یک ویتامین خاص دارد و در مرحله ای دیگر به یک عنصر معدنی خاص، بیشتر نیازمند است.

راهنماهای رژیمی که همیشه باید به آن اهمیت داد:
۱- رعایت تنوع (variety) در خوردن غذا
۲- رعایت تعادل و توازن در دریافت غذا همراه با فعالیت بدنی برای نگهداری یا کاهش وزن
۳- انتخاب غذاهای کم چربی ، کلسترول و چربی اشباع شده کم
۴- انتخاب رژیمی با مقادیر زیاد سبزی، میوه و محصولات غله ای کامل
۵- میانه روی در مصرف شکر
۶- میانه روی در مصرف نمک و سدیم
۷- میانه روی در مصرف نوشابه های گازدار و شربتها این راهنمائی ها مستلزم این نیست که غذاهای مورد علاقه خود را کنار گذاشته و غذاهای غیر عادی مصرف کنیم . تحقیقات نشان داده است که لذت خوردن غذا از نظر فیزیکی برای بدن مفید است زیرا از طریق سیستم های عصبی ، هورمونی و ایمنی تغییرات مهمی ایجاد می کند که برای ارتقاء سلامت مفید خواهد بود .پس به منظور اینکه این راهنمائی ها با وضوح و روشنی بیشتر و زبان گویاتری مشخص شود تا رژیمی سالم بر اساس آن تنظیم گردد ، هرم غذایی را تهیه کردند.

مبحث تغذیه شامل بحثهای گسترده ایست که هر روزه با آن در تماس هستیم ، سلامت غذا و مواد غذایی ، رژیمهای غذایی برای بیماریهای خاص خصوصاً بیماری های قلب و عروق که مهمترین عامل مرگ و میر در کشورهای صنعتی به شمار می آیند ؛ رژیمهای غذایی مناسب برای کنترل وزن : چگونه وزن کم کنیم تا به سلامت بدنمان لطمه ای وارد نشود و … مطالبی هستند که می توانند اطلاعات شما را در زمینه تغذیه افزایش دهند .

تغذیه سالم مزایای بلند مدتی دارد. برای کل بدن خوب است. مغز، قلب، استخوان ها، ذهن و تمام سیستم های متحد که در شرایط خوبی کار می کنند را سالم و خوب نگه می دارد.

برخی از فواید تغذیه سالم شامل:

قلب سالم , استخوان و دندان های سالم , کنترل وزن , افزایش انرژی روزانه , استرس کم تر و خواب منظم می باشد.